بهينه سازي كانورتور آمونياك شماره 2 پتروشيمي رازي

دسته بندي : مباحث رشته ها » پتروشیمی
این فایل به بررسی بهينه سازي كانورتور آمونياك شماره 2 پتروشيمي رازي می پردازد در فرمت word قابل ویرایش و در 84 صفحه می باشد.


بخشی از محتوای فایل دانلودی ::
 امروزه نقش كليدي صنعت پتروشيمي در توسعه اقتصادي كشورهاي مختلف جهان بر كسي پوشيده نيست و نياز روز افزون جوامع بشري به محصولات توليدي آن، توجه كشورها را به ايجاد كارخانه‌هاي توليدي و جلب سرمايه به سمت پتروشيمي معطوف داشته است. يكي از مهمترين ويژگيهاي صنعت پتروشيمي ارزش افزوده بسيار بالاي آن است. بدين معني كه با تغييرات شيميايي و فيزيكي بر روي هيدروكربورهاي نفتي و گازي مي‌توان ارزش محصول را به ميزان 10 تا 15برابر افزايش داد.
خوشبختانه به دليل وجود منابع اوليه فراوان (نفت و گاز) و عوامل ديگر، توليد مواد پتروشيمي در ايران مورد توجه و عنايت خاصي قرار گرفته است.
ارزش محصولات پتروشيمي كشورمان هم اكنون 5/8 ميليارد دلار در سال برآورد شده است..مجتمع پتروشيمي رازی که يکی از قديمی ترين واحد های توليد محصولات پتروشيمی و دومين توليد کننده بزرگ اين محصولات در کشور است نقش استراتژيکی در اين صنعت دارد.  در ادامه توضيحات مختصری در خصوص مواد اوليه مصرفی، واحدهای توليدی و محصولات اين مجتمع عظيم ارائه می گردد.
مواد اوليه مصرفي:
گاز:
اصلي‌ترين خوراك مجتمع گاز است كه از هفت حلقه چاه اختصاصي واقع در منطقه مسجد سليمان استخراج مي‌گردد. عمق اين چاه‌ها از 3960 تا 4270 متر است كه گاز مورد نياز مجتمع را با فشاري در حدود 150 كيلوگرم بر سانتيمتر مربع (2200 پوند بر اينچ مربع) تامين مي‌نمايند.
اين گاز حاوي 24درصدهيدروژن سولفوره ،64درصد متان و 11درصد گاز كربنيك است و بقيه آن را هيدروكربورهاي سبك تشكيل مي‌دهد كه مخلوط آنها را (گاز ترش) مي نامند. گاز ترش پس از نم‌زدايي در واحد جذب آب (DEHYDRATION PLANT)  مسجد سليمان، به وسيله يك خط لوله 20 اينچي به طول 174 كيلومتر كه حداكثر ظرفيت آن در حال حاضر حدود 220 ميليون فوت مكعب در روز مي‌باشد، به مجتمع فرستاده مي‌شود.
چنانچه در پاره‌اي از مواقع ميزان گاز مذكور جوابگوي نياز مصرفي مجتمع نباشد، كمبود آن از طريق شركت ملي گاز منطقه اهواز تامين مي‌گردد.
خاك فسفات:
ماده خام و اساسي ديگري كه در مجتمع بكار مي‌رود خاك فسفات است و از كشورهايي نظير مراكش، توگو و اردن تامين و به وسيله كشتي در اسكله اختصاصي مجتمع تخليه مي‌شود.
آب:
آب مصرفي مجتمع به وسيله خط لوله و كانال آبرساني منطقه، از رودخانه كارون واقع در 20 كيلومتري اهواز  (محل كوت امير) ـ به مسافت 80 كيلومتر به سه مخزن آب مجتمع با گنجايش هر كدام 33هزار مترمكعب، كه اخيرا جهت افزايش ذخيره آب مورد نياز كارخانجات مجتمع احداث شده‌اند منتقل و به صورت ذيل مصرف مي‌شود:
آب صنعتي كه پس از تصفيه شيميايي و گرفتن املاح آن در واحدها و ديگ‌هاي مولد بخار استفاده مي‌گردد.
آب آشاميدني
آب آتش‌نشاني و مصرفي
در ضمن بخشي از آب مورد نياز چگالنده‌هاي واحدهاي آمونياك از طريق آب دريا تامين مي‌شود. اين آب به وسيله تلمبه‌خانه مجهزي مشتمل بر شش دستگاه تلمبه (با ظرفيت هر كدام 80 هزار متر مكعب در روز) كه در كنار اسكله اختصاصي مجتمع قرار دارند، به واحدها ارسال مي‌شود.
هوا:
هوا يكي ديگر از مواد مورد نياز مجتمع است كه به صورت هواي ابزار دقيق و مصرف فرآيندي استفاده مي‌گردد. يكي از عناصر اصلي كودهاي شيميايي را ازت تشكيل مي‌دهد و اين عنصر مفيد مستقيماً از هوا تامين مي‌شود.
 
فهرست مطالب:
مقدمه
آشنايي با Converter D-105
شرح پروژه
فعاليت هاي بهينه سازي کانورتور
مدت اجراي پروژه و نحوه پيشرفت
خاتمه و تشکر
ضميمه 1(طرح راهنماي نصبTop Exchanger Shell )
ضميمه2( نقشه شابلن برشکاري)
ضميمه3(ليست تجهيزات)
ضميمه 4(ترکيب گروه اجرايي)
ضميمه 5(محاسبات و نقشه Auxiliary Platform )
دسته بندی: مباحث رشته ها » پتروشیمی

تعداد مشاهده: 8997 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 84

حجم فایل:35,679 کیلوبایت

 قیمت: 18,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    این فایل به بررسی بهينه سازي كانورتور آمونياك شماره 2 پتروشيمي رازي می پردازد در فرمت word قابل ویرایش و در 84 صفحه می باشد